Det här med marknadsföringslagen...

Amanda sminkar / Permalink / 0
Idag vill jag prata med er om något som är väldigt viktigt, men som många inte bryr sig om. Nämligen vilka regler som gäller för alla bloggare, youtubers, instagrammare etc. Som ni vet får vissa bloggar (jag själv inkluderad) hem produkter från diverse företag då och då. Ibland får jag hem paket varje dag under en lång period, vilket resulterar i att jag får en massa produkter, som företag gärna ser att jag testar.
 
Antingen kan detta vara ett pressutskick. Det innebär att ett företag eller en pr-byrå (pr-byrå= Företag anlitar pr-byråer till att ansvara för pressutskick) skickar hem sina produkter till mig, ofta utan att fråga mig först. Här har inte jag och företaget/pr-byrån kommit överens om något avtal om hurvida jag måste skriva om produkten. Det är alltså helt frivilligt för mig om jag vill publicera ett inlägg på min blogg om den produkten. Jag får inte heller betalt i pressutskick, och jag har alltid rätt att vara ärlig om jag väljer att skriva om produkten.
 
Ofta kommer pressutskick i lite roliga förpackningar. Detta fick jag i ett pressutskick från Batiste för länge sedan.
 
Det kan även vara ett samarbete eller sk. sponsrat inlägg. Här har jag varit i kontakt med företaget och kommit överens om något slags avtal. Här blir jag erbjuden pengar och/eller produkter, mot att jag skriver om företaget. Här har vi alltså bestämt att jag ska skriva om produkten, vare sig jag gillar den eller inte. Dock har jag även här rätt till att vara ärlig och säga precis vad jag tycker.
Här fick jag hem en foundation från Shiseido i ett samarbete med Ellos, jag var där tvnungen att skriva om produkten.
 
Jag måste vara tydlig med att inlägget är markerat som sponsrat. Det får absolut inte låta som att jag själv betalat för produkten. Är jag inte tydlig med det bryter jag mot marknadsföringslagen.
 
Jag själv var inte supertydlig för mindre än några månader sedan, men har verkligen förstått hur viktigt det är! Jag tycker fortfarande att det är svårt, men jag vill lära mig mer, och snälla Kicki Norman på Daisy Beauty har lärt mig massvis på kort tid, och jag tycker verkligen att du som får hem utskick som stämmer in på det jag nämnt ovan, och vet med dig att du slarvar med att märka ut dina inlägg, läser på om marknadsföringslagen.  Det kommer göra att både du känner dig tryggare men även att dina följare får mer tillit till dig.
 
SVT pratade om detta imorse på Godmorgon Sverige, och jag tycker verkligen att ni ska kolla på videon. Spola fram ca 50 minuter, så börjar de prata om det. Klicka Här för att komma till videon.  I videon pratar dem bland annat om hur företag försöker få bloggarna att inte ange att det är ett sponsrat inlägg, de förespråkar alltså dold produktplacering, vilket är olagligt. Jag tycker det är jättebra att svt tar tag i detta och förklarar.
 
Här kan ni läsa min PR-policy!
Puss och kram
Till top